نـگاتیو

نقد فیلم؛ به قلم: حمید رضا تقی پور

نـگاتیو

نقد فیلم؛ به قلم: حمید رضا تقی پور

نـگاتیو

به نام خدا
با سلام
شاید سوال باشد "نگاتیو" از کجا آمد

از عکس روبه رو همه چیز برای اهل فیلم روشن می شود؛
شاید نتوان آن را بهترین فیلم تاریخ سینما دانست( که به عقیده نگارنده، می توان)؛ اما بدون شک لقب "عجیب فیلم تاریخ سینما" برازنده ترین لقب است.

عکس بالا نمایی از فیلم Memento ست، و این عکس از اولین تصاویر فیلم و برترین و پرمفهوم ترین سکانس فیلم است، که امیدوارم اگر اهل دیدن هستید؛ دیدنش را از دست نداده باشید، جای تعجب زیادی ندارد وقتی دوستی گفت: ده مرتبه فیلم را دیده ام!

پس همه چیز خلاصه می شود در همین "نـــگـــاتــیــو"

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است


Hatred


بغض بیش از آنکه متعلق به سینمای حرفه ای باشد، متعلق به سینمای تجربی است، تجربه ای که به وضوح دچار خودسانسوری شده!


"بغض" هرچند که دو شخصیت اصلی بیشتر ندارد، اما همین را هم نتوانسته به خوبی بپردازد. نه معلوم است از کجا آمده اند؛ و نه معلوم است به کجا می خواهند بروند؛ و نه چراییش.


متاسفانه این دوربین و تدوین و کارگردانی مشوش با قوت تمام توانسته بازی های گاها قوی حامد(بابک حمیدیان)، و ژاله(باران کوثری) را ذبح کند تا به راحتی به چشم نیایند!


شاید مقداری دیرباشد برای حرف زدن از "بغض" درمیشیان، بعد از اکران فیلم "عصبانی نیستم"ش، آن هم با آن همه حواشی بحث برانگیز و حیرت آور درباره فیلمش در جشنواره 32، اما از آنجا که بعید نیست فیلمش از توفیق اکران محروم بماند، پس شاید نوشتن و گفتن درباره "بغض" خالی از لطف نباشد.


بغض بیش از آنکه متعلق به سینمای حرفه ای باشد، متعلق به سینمای تجربی است، تجربه ای که به وضوح دچار خودسانسوری شده! این خودسانسوری تا جایی پیش رفته که حتی فیلمساز به خود اجازه نداده فیلمش را در کشور خودش روایت کند؛ البته شاید نتوان با جرات اسمش را گذاشت روایت! چرا که فیلمنامه آن قدر پر و پیمانه نیست که داستانی قصه گو داشته باشد تا بخواهد به روایت کشیده شود.


۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۲۰
حمید رضا تقی پور

Fireworks Wednesday


فیلم هرچند با ریتم مناسبی جریان دارد اما دیر شروع می شود، دقایق اول کشش لازم را ندارد اما بعد از گذر دقایقی اتفاقاتی رخ می دهد که به خوبی مخاطب را با خود همراه می کند.


فیلم نامه به خوبی جزئیات را در کنار هم قرار داده اما این جزئیات به قدری ذهن نویسنده را درگیر خود کرده که نتیجه فیلم نامه ای ضعیف حاصل کرده چرا که از پرداختن به کلیاتی جا مانده.


جزئیات هرچند به طور کلی نتیجه رضایت بخشی را حاصل کرده اما سوالات مهمی که ذکر شد را بی پاسخ رها کرده تا مخاطب با اثری بی نقص مواجه نباشد.


شاید بتوان اولین فیلمی که باعث شد نگاه های جدی تری به اصغر فرهادی در عالم سینما شد، را فیلم "چهارشنبه سوری" دانست. فیلمی که شاید به نوعی اولین سه گانه فرهادی درباره دروغ بود؛ که البته در این فیلم نه تنها به این معضل که به معضل خیانت نیز پرداخت شده.


فیلم هرچند با ریتم مناسبی جریان دارد اما دیر شروع می شود، دقایق اول کشش لازم را ندارد اما بعد از گذر دقایقی اتفاقاتی رخ می دهد که به خوبی مخاطب را با خود همراه می کند. فیلم و کارگردانی و فیلم نامه (البته تا حدی) خوب هستند اما فیلم در آستانه تبدیل شدن به فیلمی عالی و بدون نقص می ماند. اشکال عمده متوجه فیلم نامه است.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۰۳
حمید رضا تقی پور


Berlin 7

فیلمساز در دوگانگی ناخودآگاه افتاده و در سیر روایت فیلم حرف ثابت و واحدی را نمیزند.


نقص فیلم نامه به همین جا ختم نمیشود؛ در فیلم شاهد داستان سرایی هایی درباره مادر نجمه در فیلم هستیم که تا آخر فیلم همچنان مبهم می ماند و آن را به عهده مخاطب میگذارد.

و در آخر باید اذعان داشت که اکثر قریب به اتفاق فیلم های دولتی، نتوانسته اند راه به جایی برسانند، جز آنکه هزینه های سنگینی برای دولت به بار آورده اند.


چند وقتی یست تب ساخت فیلم هایی با تم و موضوع های خارجی در بین کارگردانان کشورمان راه افتاده؛ از فیلم "راه آب ابریشم" چند میلیاردی گرفته تا فیلم "بدرود بغداد" و "33 روز" و این اواخر هم که نوبت به فیلم "برلین منفی 7 درجه" رسیده. اما در چنین فیلم هایی همیشه برای مخاطب این سوال مطرح است که زمانی که شخصی از کشورش به کشور دیگری راهی میشود، چگونه می تواند با مردم آنجا ارتباط برقرار کند، و این بزرگترین مساله ایست که متاسفانه اغلب کارگردانان هیچ گونه ای توجهی به آن ندارند و با اعتماد به نفس قابل توجهی تمامی دیالوگ ها را به یک زبان قرار می دهند و درعین حال می توانیم در برخی از گوشه و کناره های فیلم، ببینیم که حتی شخصیت های فیلم حتی قادر به خواندن یک نامه هم نیستند و برای رفع این مشکل خود چاره ای ندارند جز مراجعه به شخص دیگر. و این مصیبت در آنجا به اوج خود می رسد که شخصیت های اصلی فیلم حتی فارسی زبان هم نیستند! البته که این ایراد مستقیما به فیلمنامه نویس مرتبط است لیکن عجیب است از کارگردانانی که به خود جرات می دهند پای ساخت چنین فیلم نامه هایی بروند. هرچند که نسخه دوبله شده این فیلم در سینماها به نمایش درآمده؛ ولکن از روند داستان فیلم و نحوه ارتباط گیری بازیگران، پرواضح است که نسخه اصلی فیلم هم درگیر این بحران همیشگی بوده.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۱۰
حمید رضا تقی پور